FőoldalA ProgramSzülőknekPedagógusoknakGyerekeknekSzoftverekHírekForrások

Pedagógusoknak

Pedagógusként nyilván ön is találkozott már az iskolában a gyerekek közötti kiközösítés, gúnyolódás, nyilvános megalázás különböző formáival. Az internet térhódításával sajnos ahelyett, hogy ez a probléma mérséklődne, még nagyobb teret kap, köszönhetően az anonimitásnak és a nap 24 órájában elérhető szolgáltatásoknak, amelyek mind alkalmasak arra, hogy megkeserítsék a sérülékenyebb diákok életét.

Napjainkban az életre való felkészítésnek szerves része a tudatos médiafogyasztásra való nevelés és az internettel kapcsolatos ismeretterjesztés, ahogy az iskolai közösségek egészséges szellemének kialakítása is.

Reméljük, hogy a munkájához hasznos segítséget nyújtanak az alábbi tanácsok, tippek.Ha szeretne még több ismeretet szerezni a témában, jelentkezzen tréningünkre!

Tanácsok, Tippek

1. Hogyan segíthet diákjainak?
Bővítse ismereteit!
Ahhoz, hogy valódi segítséget tudjon nyújtani a diákjainak, mindenekelőtt szerezzen alapvető internetes ismereteket. Így az internet kínálta lehetőségek mellett a veszélyeit is megismeri.
Böngéssze végig ezt az oldalt hasznos tartalmakért, és látogasson meg további, a témával foglalkozó hiteles oldalakat. Ilyenek például az ngysz.hu és az internethotline.hu.


Beszélgessen diákjaival!
Tartson foglalkozásokat, amelyeken átbeszélheti diákjaival a helyes netikett alkalmazását, az internetes informális viselkedési szabályok betartását és az online kommunikációt! Ezzel – egyebek mellett – megtanulják a gyerekek magukat és egymást is védeni.


Működjenek együtt!
Az általános szabályok mellett fektessen le a saját, kisebb közösségen belül érvényes elvárásokat. Állapodjon meg a többi pedagógussal, a szülőkkel és a diákokkal közösen az internethasználatra vonatkozó szabályokban! A szabályok kidolgozásába minden érintettet vonjon be, és vegye figyelembe az eltérő korcsoportok igényeit.


Neveljen tudatosságra!
Beszéljen az interneten található tartalmak valóságtartalmáról, és mutassa meg diákjainak, hogyan lehet az online forrásokat ellenőrizni!
2. Hogyan előzheti meg és kezelheti a zaklatást?
Tisztázza az alapokat!
A „piszkálódás” nem szerves része a gyermekkornak – ezt szerencsés mielőbb tudatosítani.
Az iskola is gyakran válik zaklatás helyszínévé, akár online, akár fizikálisan síkon. Az eddigi zaklatók egy része áttért az internetes megfélemlítésre, a cyberbullyingra, és az elkövetők nem ritkán kortárs diákok.
Néhány esetben az internetes zaklatás még rosszabb, mint a zaklatás egyéb formái, hiszen a nap 24 órájában folyamatosan, akár a biztonságos otthoni környezetben is folytatódhat.
A zaklatás áldozata nem biztos, hogy tudja, kik zaklatják, ezért az összes ismerősével távolságtartóvá válhat.
A valós életben történő iskolai zaklatáshoz képest is kevesebb lehetőség van arra, hogy a felnőttek fellépjenek a probléma ellen, hiszen az kevésbé látható. Ezért kevesebb az esély, hogy a bántalmazott segítséghez jusson, s még kevesebb, hogy a bántalmazóval elbeszélgessenek: mi az a nagy fájdalom, hiány, vagy probléma, ami miatt ilyenre „vetemedik”.
A kellemetlen, zaklató képek, üzenetek nagyon gyorsan, széles körben elterjednek. Így a megaláztatás még nagyobb közönség előtt történik. A zaklatás áldozatának azért is nehéz továbblépnie egy „lezárt ügy” után, mert a neten publikussá vált képek bármikor felbukkanhatnak újból, hiszen bárki elmenthette azokat.


Érezze át a felelősséget!
Minden józanul gondolkodó felnőttnek tudatában kell lennie annak, hogy az iskolai erőszakban is három „szereplő” vesz részt: a zaklató, a gyenge áldozat és a szemlélődők (ebbe beletartoznak a helyzet súlyosságát alábecsülő felnőttek és a tétlen gyerekek is). Az áldozatok általában súlyos önbizalomhiányban szenvednek, és nem érzik magukat a társaikkal egy szinten lévőnek.
A szülők és pedagógusok gyakran a szemlélő szerepében vesznek részt e folyamatban, de szemlélőként koránt sem passzív résztvevői! Hiszen ha nem vesznek tudomást a dologról, azzal a zaklató mellé állnak. Épp ezért nagyon fontos, hogy a zaklatott gyermek mellett határozottan kiálljon környezete.


Tanítsa őket!
A pedagógus azzal is segíthet, hogy megtanítja a diákoknak, milyen módszereket alkalmazzanak a konfliktusok kezelésére. Fontos tudatosítani, hogy „a megfélemlítés soha nem elfogadható”. A diákok csak akkor értik meg és fogadják el, hogy a megfélemlítés elfogadhatatlan, ha annak következményei logikusak és érthetőek számukra. Ezeket a következményeket az iskola házirendjének kell diktálnia.
A pedagógiai program része lehet osztályfőnöki órán a megfélemlítésről való tematikus beszélgetés, ezek segítik a megfélemlítés megelőzését, felismerését és hatásos megszüntetését. Ekkor is tudatosítani lehet a gyerekekben, hogy bizonyos területek, mint az öltözők, folyosók, ebédlők, a megfélemlítés jellemző helyszínei. Ezek fokozott felügyelete csökkenti a megfélemlítés esélyét.
Fontos tudatosítani, hogy a zaklató magatartásra, erőszakra az áldozat semmiképpen se erőszakkal válaszoljon, hiszen így belőle is zaklató válhat.
Az interneten a netikett ad támpontokat ahhoz, hogy a felhasználók hogyan érintkezzenek és viselkedjenek egymással. A különféle alkalmazásoknál mindig másra helyeződik a hangsúly (pl. chatiquette az internetes csevegés során). Ezeket az érintkezési formákat a tanítás során is lehet tematizálni, pl. az osztályban létező érintkezési formák alapján.
3. Mit tegyen, ha valamelyik diákját megfélemlítették?
Legyen megértő!
Figyelje aktívan a diákok viselkedését. Aki segítséget kér, lehet, hogy rossz időpontot választ az információ közlésére, de mindenképp áldozzon annyi időt és figyelmet a meghallgatására, amennyi szükséges.
Nagyon fontos a pedagógus reakciója, amikor megfélemlített diákkal kerül kapcsolatba, hiszen rendkívül érzékeny, személyes érintkezés jön létre, ami feltétlen bizalmat követel mindkét fél részéről.
Bátorítsa! A diák a lehető legjobb dolgot cselekedte azzal, hogy önhöz fordult, ezt érzékeltesse vele. A segítség kérése rendkívül jelentős és nehéz lépés minden gyermek számára!


Ismerje meg a tényeket!
Kérdezzen, tudja meg mi, mikor és hol történt, illetve hogy ki vett részt benne. A válaszokat jegyezze le és magyarázza meg a gyereknek, miért teszi ezt, és mi történik majd a jegyzetekkel. Az őszinte figyelem és a hozzáértő kérdések bátorítják a diákot, hogy a lehető legtöbb információt osszák meg az esetről. Hagyja a diákot beszélni, és legyen nyugodt, amikor kérdéseit felteszi.


Működjön együtt!
Hallgassa végig a gyereket, és próbálja megtudni, hogy ő mit tartana a helyzet orvoslásának. Sokan azt fogják felelni, hogy nem szeretnék, hogy bármit is tegyen. Ha úgy érzi, hogy ön kezelni tudja a szituációt, akkor viszont be fogja ismerni, hogy azt szeretné, hogy a megfélemlítés abbamaradjon.
Akkor segíti a helyzet eredményes kezelését, ha figyelembe veszi a diák nézőpontját, amikor megtervezi, hogy mit kezdjen a bejelentéssel. A diákot vonja be a folyamatba, és tájékoztassa az aktuális fejleményekről.
4. Hogyan kommunikáljon azzal a diákkal, aki megfélemlít?
Lépjen fel határozottan!
A diákoknak és a szüleiknek valószínűleg erős reakciójuk lesz a megfélemlítésre. Ez érthető. Ön mindenképpen legyen egyértelmű abban, hogy nem fogja hagyni, hogy ez a helyzet fennmaradjon. Határozottan álljon ki a megoldás keresése mellett.


Kérjen külső segítséget!
Amennyiben szükséges, a feltárt problémákat továbbítsa a megfelelő szakembernek. Soha ne állítsa egymással közvetlenül szembe az érintett feleket, ez vonatkozik a szülőkre is.
5. Hogyan érhet szót velük?
Ismerje meg a diákok netes nyelvét!
Az interneten gyakran az írás eltérő formáit alkalmazzuk, esetenként (pl. internetes csevegés) ez a beszélt és írott nyelv kevert formája. A gyermekek és fiatalok ezt a nyelvezetet gyakran átviszik egyéb területekre is, például az iskolába (íródtak már az internetes csevegés nyelvén házi feladatok).
Tematizálja a különféle írásmódokat, és vezettesse be magát diákjaival az internetes csevegés nyelvezetének rejtelmeibe. Írasson pl. egy meghatározott témában levelet különböző stílusokban, és ezeket hasonlítsák össze közösen!


Vonja be a képeket a tanításba!
A diákok zsebében általában ott lapul a mobiltelefon és hamar előkerül, ha pl. az iskolában kigyullad az adventi koszorú. Azonnal számos film készül, és nem sokkal ezután felkerül a YouTube-ra.
Hasznosítsa ezt a tanítás során: készíttessen a diákokkal képeket mobiltelefonjaikkal, a tanításhoz kapcsolódó témákról. Játszasson rövid szerepjátékokat egy tárgyra vonatkozó témában, amit ezután lefilmeznek, és a tanítás során használnak elemzési célokra.
Ennek során a „a saját képhez kapcsolódó jogokat” is megvitathatják.
6. Hogyan növelheti az információbiztonságot?
Beszéljen a becenevek használatáról!
A Web 2.0-ás felületeken létrehozott profilokkal kapcsolatosan beszélgessenek a profil ésszerű létrehozásáról: a becenév pl. ne tartalmazzon olyan utalásokat a személy nevére vagy címére, amit mások könnyen megfejthetnek.
Hívja fel diákjai figyelmét arra, hogy személyes adataikat csak nagyon körültekintően adják ki harmadik fél részére!


Hangsúlyozza a magánszféra fontosságát!
A gyerekek és fiatalok maguktól gyakran nem tudják, hogy magánszférájuk mekkora értéket képvisel. Ehhez először fel kell hívni a figyelmüket arra, hogy milyen hátrányok érhetik őket, ha túl könnyelműek.

Az alábbi témákat érdemes nyomatékosítani:
- Ki is vagyok én a neten?
- Ki tudhat arról, mit is csinálok itt?
- Milyen információkat adok meg magamról?


Keressenek magukra!
Önéletrajz vagy jelentkezési levél készítésekor utána lehet nézni, hogy mi minden található meg a diákról az interneten. Utánoztassa diákjaival új ismerőseiket, potenciális munkaadóikat, akik sok esetben rákeresnek a jelentkezőkre a neten.


Kezelje helyén a forrásokat!
Ezt a témát a legjobban az irodalom órákon lehet bevezetni és feldolgozni. A történelem-, biológia-, földrajz-, stb. órákon is számtalan lehetőség adódik arra, hogy az interneten található forrásokkal foglalkozzon.
Beszélje meg diákjaival: ki áll az interneten megtalálható dokumentumok mögött? Milyen okai lehetnek annak, ha egy szervezet bizonyos tartalmakat terjeszt? Mint pedagógus, ne csupán a hasznos forrásokra hívja fel a figyelmet, hanem azt is magyarázza el, hogy miért ezeket választotta, ismertetve a saját módszertanát, amiből a diákok tanulhatnak.
7. Hova fordulhat segítségért?
  • Internethotline.hu: minden Európai Uniós országban, Magyarországon is rendelkezésre áll egy olyan online felület, amely a jogellenes és a káros online tartalmak bejelentésére szolgál. A felületen lehetőség van a tematikusan felsorolt illegális és káros tartalmak, valamint zavaró magatartások (így pl. az online zaklatás, megfélemlítés, fenyegetés) bejelentésére is.
    A hotline rövid időn belül (24 óra) kivizsgálja az elküldött bejelentéseket, és bűncselekmény gyanúja esetén továbbítja azokat a rendőrségre. Célszerű mindenféle online zavaró tartalommal vagy magatartással a hotline-t megkeresni, mert az így végzett előszűrésnek köszönhetően a rendőrség is célirányosabban és gyorsabban jár el a feljelentett esetekben. Emellett a hotline az adott illegális vagy sértő tartalomról értesíti az internet-szolgáltatót is, aki így gondoskodik annak eltávolításáról. A hotline minden esetben visszajelzést küld a bejelentő félnek a kérelme elbírálásáról, ugyanakkor a weboldal hasznos tanácsokkal is szolgál a biztonságos internetezéshez.
  • kek-vonal.hu: a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítvány 24 órás telefonos, illetve online lelkisegély-szolgálat, ahol civilek és szakemberek várják minden korosztály jelentkezését gyakorlatilag bármilyen lelki panasszal, amely gyerekeket érint. A beszélgetések anonimek, és kifejezetten a gyerekek lelki jólétét célozzák. A szervezet szükség esetén tovább irányítja a betelefonálót a megfelelő szervezethez vagy szakemberhez, ha az adott beszélgetés nem elegendő a probléma elhárítására.
  • A szexuális zaklatás, bántalmazás áldozatainak és környezetének bejelentéseit az ESZTER Alapítvány is fogadja. Az ESZTER Alapítvány jelenleg az országban az egyedüli olyan szervezet, amely célzottan a szexuális visszaélés és erőszak áldozatainak rehabilitációját látja el teljes körűen – egyéni pszichológiai tanácsadással, pszichoterápiával, jogi segítségnyújtással és közösségi intervenciós programokkal.
  • A helyi rendőrség a bűncselekmények felderítésével foglalkozik a hozzá beérkező feljelentések alapján. A jogellenes cselekményeket be lehet jelenteni a lakossághoz közelebb álló, fent részletesen bemutatott internethotline.hu weboldalon is.
  • A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat magyar egyesülete a biztonságos internethasználat terén elsősorban oktatási és ismeretterjesztési tevékenységet végez az ngysz.hu Az internetes veszélyek megelőzésére szolgáló programok első lépése általában a szervezet által koordinált oktatók iskolai rendezvényekre való meghívása. Az oktatók szívesen konzultálnak bármilyen, az internet biztonságával összefüggő kérdésben.