SzülőknekPedagógusoknakGyerekeknekGalériaAktualitásokSzoftverekHasznos

Hogy teremts egyensúlyt a netezés és minden más között?

Mennyi időt töltsön egy gyerek számítógép előtt? Talán erre a kérdésre keresi a legtöbb szülő a választ, ha biztonságos internethasználatról van szó.

Mivel minden gyerek (és minden család) más és más, ezért a továbbiakban felsoroltak leginkább javaslatnak és iránymutatásnak tekinthetők, amelyekből a saját élethelyzetednek leginkább megfelelőket kell kiválogatnod.

  1. Minden internettel kapcsolatos szabály három alapelvre épül: (1) egyensúly, (2) megfelelő szerepmodell és iránymutatás, valamint (3) stratégia. Ha a neten (vagy képernyő előtt) töltött időről van szó, akkor is ezek mentén kell a saját szülői magatartásunkat kialakítani: egyesúlyra kell törekedned (az online és offline aktivitások között), tisztában kell lenned vele, hogy a te példád és mintád lesz az elsődleges a gyerek számára; és végül jó, ha van a fejedben egy stratégia arra, hogy hogyan szeretnéd elérni azt, hogy a gyereked életében az internet (és minden egyéb) egyensúlyba kerüljön.

  2. Nem létezik Ideális Internetes Idő. Minden gyerek, család és élethelyzet más és más. Itt sem érdemes egymáshoz hasonlítgatni a gyerekeket (és a szülőket). A saját elég jó megoldásodat kell megtalálnod.

  3. Tudj meg többet arról, hogy a gyereked mit csinál a neten. Persze, nyilván a házijához végez kutatásokat az idő 99%-ban - de azért valahogy mégis meg szokta oldani, hogy abban a fennmaradó 1%-ban játszon, sorozatokat nézzen, chateljen, böngésszen, posztoljon, fotókat osszon meg, kommenteljen, játszon, videókat nézzen, mémeket gyártson…..Szóval, érdemes megtudni (sok-sok beszélgetéssel), hogy konkrétan mégis mivel tölti az idejét a neten.

  4. Nemzetközi kutatások szerint a szülők 74 százaléka korlátozza valamilyen módon a netes időt. Vannak, akik csak a házifeladat elvégzése után engedik a szabad nethasználatot. Vannak szülők, akik megszabják hogy hetente vagy naponta mennyit netezhet a gyerek. Megint mások, az iskolai teljesítményhez kapcsolják, és amíg a gyerek jó jegyeket hoz haza, addig nem korlátozzák a netet. Aztán vannak szülők, akik időmérőt (stoppert vagy konyhai mérő órát) használnak annak ellenőrzésére, hogy a gyerek betartja-e a nethasználatra vonatkozó időkeretet. Ezek a formális szabályok egyes gyerekeknél működnek, másoknál csak az “szabályszegésre” vonatkozó  kreatív  energiákat szabadítják fel. Általában a legjobb szabályozó az “önszabályozás”. Ha tehát a gyerek saját magától veszi észre ha sok időt tölt a neten, ill. ha neki van igénye arra, hogy mással is foglalkozzon (olyannal, ami nem egy képernyő előtt történik).

  5. A gyermeki “önszabályozás” eléréséhez a legjobb út a szülői példamutatáson keresztül vezet. Ha mi is meg tudjuk teremteni az egyensúlyt.

#szerepmodell #digitális detoxikálás 


Vissza