Mennyi időt töltsön egy gyerek számítógép előtt? Talán erre a kérdésre keresi a legtöbb szülő a választ, ha biztonságos internethasználatról van szó.
Mivel minden gyerek (és minden
család) más és más, ezért a továbbiakban felsoroltak leginkább javaslatnak és
iránymutatásnak tekinthetők, amelyekből a saját élethelyzetednek leginkább
megfelelőket kell kiválogatnod.
- Minden internettel kapcsolatos
szabály három alapelvre épül: (1) egyensúly, (2) megfelelő szerepmodell és
iránymutatás, valamint (3) stratégia. Ha a neten (vagy képernyő előtt)
töltött időről van szó, akkor is ezek mentén kell a saját szülői
magatartásunkat kialakítani: egyesúlyra kell törekedned (az online és
offline aktivitások között), tisztában kell lenned vele, hogy a te példád
és mintád lesz az elsődleges a gyerek számára; és végül jó, ha van a
fejedben egy stratégia arra, hogy hogyan szeretnéd elérni azt, hogy a
gyereked életében az internet (és minden egyéb) egyensúlyba kerüljön.
- Nem létezik Ideális Internetes
Idő. Minden gyerek, család és élethelyzet más és más. Itt sem érdemes
egymáshoz hasonlítgatni a gyerekeket (és a szülőket). A saját elég jó
megoldásodat kell megtalálnod.
- Tudj meg többet arról, hogy a
gyereked mit csinál a neten. Persze, nyilván a házijához végez kutatásokat
az idő 99%-ban - de azért valahogy mégis meg szokta oldani, hogy abban a
fennmaradó 1%-ban játszon, sorozatokat nézzen, chateljen, böngésszen,
posztoljon, fotókat osszon meg, kommenteljen, játszon, videókat nézzen,
mémeket gyártson…..Szóval, érdemes megtudni (sok-sok beszélgetéssel), hogy
konkrétan mégis mivel tölti az idejét a neten.
- Nemzetközi kutatások szerint a
szülők 74 százaléka korlátozza valamilyen módon a netes időt. Vannak, akik
csak a házifeladat elvégzése után engedik a szabad nethasználatot. Vannak
szülők, akik megszabják hogy hetente vagy naponta mennyit netezhet a
gyerek. Megint mások, az iskolai teljesítményhez kapcsolják, és amíg a
gyerek jó jegyeket hoz haza, addig nem korlátozzák a netet. Aztán vannak
szülők, akik időmérőt (stoppert vagy konyhai mérő órát) használnak annak
ellenőrzésére, hogy a gyerek betartja-e a nethasználatra vonatkozó
időkeretet. Ezek a formális szabályok egyes gyerekeknél működnek, másoknál
csak az “szabályszegésre” vonatkozó
kreatív energiákat
szabadítják fel. Általában a legjobb szabályozó az “önszabályozás”. Ha
tehát a gyerek saját magától veszi észre ha sok időt tölt a neten, ill. ha
neki van igénye arra, hogy mással is foglalkozzon (olyannal, ami nem egy
képernyő előtt történik).
- A gyermeki “önszabályozás”
eléréséhez a legjobb út a szülői példamutatáson keresztül vezet. Ha mi is
meg tudjuk teremteni az egyensúlyt.
#szerepmodell #digitális detoxikálás
Vissza